5 Základných Zet pojmov v ZeroWaste
- ZAMIETNUŤ čo nepotrebujeme
Je najdôležitejší a zároveň najzložitejší. Ešte stále ako ľudia máme v sebe akýsi blok pri zamietnutí a povedaní NIE tomu čo naozaj nechceme a nepotrebujeme. Ak budete cvičiť tak si nájdete cesty ako veci od ľudí odmietnuť a pritom ich neuraziť.
Cvičiť si potlačenie svojho vlastného chcenia a túžby vlastniť to čo majú ostatní chce tréning. Na internete nájdete rôzne formy a psychologické typy, takže verím tomu, že si nájdete tú cestu, ktorá vyhovuje práve Vám :-)
Toto konzumné chcenie sa najlepšie trénuje tak, že v obchodoch si vyhliadnete niečo po čom naozaj túžite a aj si to môžete dovoliť kúpiť. Následne na to si musíte dôkladne premyslieť či to naozaj hneď teraz potrebujete a dospejete k názoru, že bez toho prežijete ešte nejaký ten čas. Skúste to napríklad s novým TV, práčkou, mixérom ... Jednoducho s vecou, ktorú už doma máte ale reklamy Vás nútia ju vymeniť za novšiu a modernejšiu, pričom Vaša ešte stále funguje. Povedzte si, že kým stará nedoslúži tak novú nechcete:-)
Celý marketingový biznis a to najmä vo veľkých reťazcoch je dotiahnutí k dokonalosti. A spočíva v tom, aby vás prinútil kúpiť si to čo vlastne nepotrebujeme. A v každej krajine je nastavený na inak, pre potreby svojich zákazníkov. A prečo je tomu tak?
Nuž my na SR sme dlhé roky žili v komunizme. A vtedy obrazne povedané na stole nebolo jedlo a všetci sme chceli jesť. Výsledkom boli fronty na ovocie, mäso, elektroniku ...
Potom v 90 - tych rokoch prišiel kapitalizmus a s tým spojený konzumenizmus a všetko sa otočilo naruby. Na stoloch je čím ďalej, tým viac jedla, všetci sme prejedení a nikto už nechce jesť.
No a v rastovom konzumenizme nás presviedčajú, že potrebujeme stále viac a stále nové veci. Preto na nás zo všadiaľ vyskajuje reklama na niečo nové a iné a lepšie .... Proste nás presvedčia, že my potrebujeme viac napriek tomu, že ich nepotrebujeme, len aby im zisky rástli. A v tomto trhovom hospodárstve je potrebné naučiť sa povedať NIE. Je to krok, ktorý musíte urobiť vo veľkej miere mimo vašu domácnosť. Je ťažké odmietať najmä vtedy ak ide o veci zadarmo a darčeky. Ale tiež o vizitky, letáky a iné darčekové predmety, ktoré končia v koši. Ak môžete používajte smartfony kde si všetko v elektronickej forme uložíte. Poprípade diáry a zápisníky, kam sa Vám dostanú potrebné informácie.
- ZREDUKOVAŤ čo potrebujeme a nemôžeme zamietnuť
Seneka raz povedal: Chudobný nie je ten, kto má málo ale ten, kto túži mať viac...
Menej je viac = minimalizmus, šetrí nám čas, peniaze aj zdravie. Ide ruka v ruke so Zero Waste
O minimalizme sa v poslednej dobe tiež veľa rozpráva. O tom, že nepotrebujeme šatník plný šatstva, ktoré nenosíme. Knižnice plné kníh, ktoré nečítame, aj keď tie ku ktorým sa radi vraciame tam isto majú mať miesto. Ja som tiež knihomoľ a kníh sa odmietam vzdať. Ale sú už jedinci, ktorí fungujú v elektronickej forme a knihy sú pre nich už len lapačmi prachu.
Odporúčam knihu Marie Kondo. Zázračný úklid. Dá sa aj v elektronickej podobe zohnať. V postupých krokoch Vás naučí ako začať v uprataní si domácnosti aj v sebe samých.
Ak vlastníte nejakú vec, čo nepotrebujete, tak tým obmedzujete iných v jej používaní.
Zbavuje ta však vecí zmysluplne. Využívajte bazáre, knižnice, komunitné centrá, darujte známym, spoločné chladničky .....
Miesto kvantity vyberáme kvalitu, Miesto vecí zážitky - Tu by som chcela podotknúť, že je lepšie raz za čas investovať do kvalitne spracovaných vecí, ktoré sa dajú aj opravovať než nakupovať veľa lacných neopraviteľných zbytočností. Týka sa to šatstva, obuvy ale aj nábytku či detských hračiek :-)
Píšte si nákupný zoznam a držte sa ho (XXL balenia, akcie, čím viac nakúpite tým viac vyhodíte ...) O zozname už reč bola, takže kto prehliadol tak odporúčam článok 2. krok - jedálny lístok
Pravidlo FIFO - ak veci a najmä potraviny dokupujete, vždy treba spotrbovať, tie čo sme kupovali ako prvé.
Odmietajte marketingové triky - tovar umiestnený pri pokladniach, zo všadiaľ byjúca reklama. Riadte sa vlastným rozumom a držte sa vlastného cieľu pri nakupovaní.
Nenakupujte hladný
Do bez obalu s obalom !!!!
- ZÚŽITKOVAŤ čo spotrebovávame a nemôžeme zamietnuť a zredukovať.
Obzrite sa okolo seba a pozrite sa čo môžete ešte použiť vo Vašom novom Bez obalovom živote. Prípadne pretvoriť to tak aby to spĺňalo Vaše nové požiadavky a životný štýl, ktorým sa chcete vydať. Napríklad staré záclony prešite na vrecká na ovocie a zeleninu, staré bavlnené obliečky môžu poslúžiť na textilné vrecká na potraviny. Tak isto rôzne dózy a obaly z čajov, sunarov ....
Zmente návyky a osvojte si novú schému života a nakupovania
Uprednostňujte znovu použiteľné pred jednorázovými výrobkami
Kvalitné a opraviteľné pred lacnými
Nakupujte z druhej ruky a zamieňajte
Zdieľajte kancelárie, autá, bicykle, domy, byty, náradie ...
- ZRECYKLOVAŤ čo sa nedá zamietnuť, zredukovať alebo inak zúžitkovať
Nechcem tu dlho hovoriť, lebo recyklácia je téma aktuálna a hovorí sa o nej dosť. Ale pár viet predsa len.
Cieľom života ZERO WASTE nie je recyklovať viac ale menej. Preto je recyklácia na štvrtom mieste. Princípom našich domácností je recykláciu znižovať.
Takými najzákladnejšími krokmi pri recyklácii je:
Precycling - je to vlastne prevencia pred recykláciou. Je potrebné už pri nákupe sa zamyslieť nad tým, či danú vec naozaj potrebuje alebo či ju viem využiť aj inak než len ako súčasť separovaného odpadu.
Upcycling - po zrecyklovaní materiál získava novú hodnotu a funkciu. Toto je najlepšia forma recyklácie avšak najmenej používaná.
Downcycling - po zrecyklovaní materiálu vzniká iný avšak s nižšími vlastnosťami. Materiály degratujú. Napr. rolka z toaletného papiera sa ďalej už nerecykluje ale patrí do kompostu.
Mnohím z nás nie je celkom jasné čo s daným materiálom a kam ho umiestniť. Chýbajú nám zrozumiteľné označenia na obaloch.
Je potrebné pýtať sa výrobcov, predajcov, zvozových služieb, kompetentných. Vyvíjať tlak na jednotnosť v označovaní, transparentnosť a zrozumiteľnosť.
Pri recyklácii mi ešte nedá spomenúť Čínu. Veľká časť separovaných plastov odchádzala na recykláciu do Číny. Tam sa spracovala a naspäť sa nám vracia ako boomerang vo forme textilu, detských šúchačiek a iných vecí, ktoré sa už nedajú ďalej separovať, lebo je to už zmesový odpad. A vlastne napriek tomu, že prejde celým svetom, ten kus plastu nakoniec ostane aj tak na našich skládkach. Problém však nastáva od tohto roka, keď samotná Čína zhodnotila, že má trh preplnený plastovým odpadom a uzavrela sa pred prijímaním ďalšieho. Preto bude zaujímavé sledovať kam všetky plasty z EU budú prúdiť a ako sa sama EU s týmto faktom vyrovná.
· ZKOMPOSTOVAŤ
- Kompostovať sa dá aj v meste
- Komunitné záhrady
- Využívať granty a príspevky miest, obcí či EU
- Komunitné kompostéry, osobné kompostéry, hnedé odpadkové nádoby ...
Takže kupujem jedlo a nie odpad. Zvoľme si sami, na čo utrácame naše peniaze. My sme tí čo tvoria naše hospodárstvo a ak výrobcovia pocítia dostatočný tlak volajúci po zmene, tak sa mu prispôsobia. Im ide predsa o to aby sme ich výrobky kupovali. A teda ak im dáme dostatočne najavo, že s ich prístupom k ekológii nesúhlasíme tak budeme nakoniec vypočutí.